Godefroid de Bouillon; the Bastard Son of Antara Bin-Shaddad


04/12/2019 - 05/12/2019

15:30

Royal Museum of Fine Arts (KMSK) Brussels, Regentschapsstraat 3 Rue de la Régence, 1000 Brussels

lecture-performance (70min) at Royal Museum of Fine Arts (KMSK) Brussels, Regentschapsstraat 3 Rue de la Régence, 1000 Brussels   Wed/mer/woe 4 December 2019, 15:30 in Arabic, subtitles NL/FR (free, museum day) Thu/jeu/don 5 December 2019, 15:30 in English, subtitles NL/FR (accessible with museum ticket)   expo at n0dine, rue de Laeken(se)straat 105, 1000 Brussels open from 1 November to 5 December 2019. by appointment.



supported by BOZAR, Chaire Mahmoud Darwich, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Moussem, A. M. Qattan Foundation, KAAP, Vlaamse Gemeenschap, MMAG Foundation, nadine, De School van Gaasbeek

[EN] A story that jumps through time and across geographies brings the artist and her grandmother in Palestine together with two well-known European personalities: Godefroid de Bouillon, known as the first king of Jerusalem and the illegitimate son of the famous Arabian poet Antara Bin-Shaddad; and the sixteenth-century Flemish painter Pieter Bruegel. Time collapses as we travel back and forth across millennia—from Jerusalem, to Brussels, to London, and back to Jerusalem. Following the non-linear hakawati structure of epic storytelling, personalities and images are playfully displaced and recontextualized in a colonialist history. Using different forms of collage in both the narrative and the images, Hijawi tactfully invites us to look with her at how colonialism is deeply embedded in canonized European artworks.

Samah Hijawi is an artist and researcher currently doing her PhD in Art Practice at ULB and the Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, Belgium. In her multi-media works she explores the aesthetics of representation in artworks that allude to the histories of Palestine. Her works have been shown in The Hayward Gallery in London, BOZAR and Beurscchouwburg in Brussels, Bureau Europa- Maastricht, MoMa and Apex Art – New York; Darat al Funun – Amman, among others. She previously collaborated with Ola El-Khalidi and Diala Khasawneh in directing Makan Art Space (2003-2016), an independent space for contemporary art in Amman. And together with Shuruq Harb and Toleen Touq she co-curated the platform The River has Two Banks (2012-2017), initiated in to address the growing distance between Jordan and Palestine.

[NL] Een verhaal dat doorheen tijd en ruimte springt, brengt de kunstenaar en haar grootmoeder in Palestina samen met twee bekende Europese persoonlijkheden; Godefroid de Bouillon, bekend als de eerste koning van Jeruzalem en de buitenechtelijke zoon van de beroemde Arabische dichter Antara Bin-Shaddad; en de 16de-eeuwse Vlaamse schilder Pieter Bruegel. De tijd lost op wanneer we tussen duizenden jaren heen en weer reizen – van Jeruzalem, naar Brussel, naar Londen en terug naar Jeruzalem. In navolging van de niet-lineaire hakawati-structuur van het episch vertellen van verhalen, worden persoonlijkheden en beelden op een speelse manier ontheemd en opnieuw gecontextualiseerd in een koloniale geschiedenis. Met behulp van verschillende vormen van collage in zowel het verhaal als de beelden neemt Hijawi ons tactvol bij de hand om samen te kijken hoe het kolonialisme diep ingebed is in het Europese kunstcanon.

Samah Hijawi is een kunstenaar en onderzoeker die momenteel doctoreert in de kunsten aan de ULB en de Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles, België. In haar multimediale werken verkent ze de esthetiek van de representatie in kunstwerken die verwijzen naar de geschiedenis van Palestina. Haar werken zijn onder meer te zien geweest in The Hayward Gallery in Londen, BOZAR en Beursschouwburg in Brussel, Bureau Europa-Maastricht, MoMa en Apex Art in New York; Darat al Funun in Amman. Eerder werkte ze samen met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh voor de Makan Art Space (2003-2016), een onafhankelijke ruimte voor hedendaagse kunst in Amman. En samen met Shuruq Harb en Toleen Touq was ze medecurator van het platform The River has Two Banks (2012-2017), geïnitieerd om de groeiende afstand tussen Jordanië en Palestina aan te pakken.

[FR] Une histoire qui voyage à travers le temps et la géographie transporte l’artiste et sa grand-mère en Palestine avec deux fameuses personnalités européennes : Godefroid de Bouillon, connu comme le premier roi de Jérusalem et le fils illégitime du célèbre poète arabe Antara BinShaddad, et le peintre flamand du XVIe siècle, Pieter Bruegel. Le temps s’effondre à mesure que nous voyageons d’avant en arrière à travers le millénaire – de Jérusalem à Bruxelles, à Londres, puis de retour à Jérusalem. En suivant la structure hakawati non linéaire du récit épique, les personnalités et les images sont déplacées de façon ludique et recontextualisée dans une Histoire coloniale. En utilisant différentes formes de collages à la fois dans la narration et dans les images, Hijawi nous invite avec tact à regarder avec elle comment le colonialisme est profondément ancré dans les canons de l’art européen.

Samah Hijawi est une artiste / chercheuse actuellement en doctorat de pratique artistique à l’ULB et l’Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Belgique. Dans son travail multimédia, elle explore l’esthétique de la représentation artistique en référence à l’histoire de la Palestine.

Concept and performance: Samah Hijawi
Dramaturgy: Reem Shilleh
Technical support: Gregor Van Mulders
Producer: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Coaches: Frederik Le Roy
Special thanks to: Sana Ghobbeh, Einat Tuchman, Aline Khoury and Daoud Al Ghoul